scandal_emisii_ce_83081100„Sistemul care permite înmatricularea vehiculelor trebuie îmbunătăţit”, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Jyrki Katainen. În contextul problemelor semnalate la grupurile auto Volkswagen şi Renault, Comisia Europeană propune modificarea procedurilor de omologare a vehiculelor, la nivelul Uniunii Europene, şi crearea unui sistem centralizat de monitorizare şi sancţionare, coordonat de Bruxelles.

Mai exact, una dintre principalele propuneri se referă la oferirea de atribuţii suplimentare Comisiei Europene, care va avea dreptul să monitorizeze autorităţile naţionale de omologare şi va putea impune sancţiuni financiare.

„Comisia Europeană propune o revizuire amplă a cadrului de certificare a vehiculelor, în scopul corectării deficienţelor din sistem”, se arată într-un comunicat oficial.

„Dezvăluirile din scandalul Volkswagen au arătat că sistemul care permite înmatricularea vehiculelor trebuie îmbunătăţit”, declară Jyrki Katainen, vicepreşedinte al Comisiei Europene, citat de publicaţia Ouest-France.

Conform propunerii, omologarea vehiculelor va rămâne în sarcina autorităţilor statelor membre UE, dar Comisia Europeană va crea un sistem european de monitorizare, absent în prezent.

Comisia Europeană ar putea impune sancţiuni de genul unor amenzi de 30.000 de euro pentru orice vehicul care nu corespunde standardelor. Amenzile s-ar putea aplica producătorilor auto şi serviciilor de testare a parametrilor tehnici.

De asemenea, Comisia Europeană vrea să creeze cadrul legal necesar care să permită rechemarea în service a unor modele auto care au probleme. În prezent, acest lucru este posibil doar prin acordul autorităţii de certificare.

Potrivit proiectului, Comisia Europeană va avea dreptul de a „suspenda, de a reduce sau retrage” autorizaţia unui serviciu tehnic responsabil de omologare, dacă acesta „nu depune toate eforturile pentru aplicarea reglementărilor”.

„Prin posibilitatea de impune sancţiuni financiare, propunerea va descuraja producătorii auto şi servicile tehnice să omologheze vehicule nonconforme”, precizează Comisia Europeană.

Proiectul va trebui aprobat de Parlamentul European şi de Consiliul UE pentru a intra în vigoare.