Studiu de caz

TV-8: Sursa de informare a oamenilor liberi

Pagina facebook-840 mii urmăritori

Canal youtube-68 mii abonați

Perioada: 24 decembrie 2020-24 ianuarie 2021

Pornind de la faptul că pe parcursul acestei luni, cel mai des au fost în gura presei anume acești doi politicieni: Igor Dodon și Maia Sandu, am analizat cum au fost reflectate aceste două nume de către postul de televiziune TV 8, care este este unul din cei mai activi și se declară a fi liber și independent. De asemenea am analizat cîte din aceste știri au fost formulate astfel încît persoanele date să apară într-o lumină pozitivă sau negativă.

Astfel, pe parcursul primei luni de mandat prezidențial, imaginea pozitivă a Maiei Sandu a fost promovată pe deplin la acest post de televiziune, 58 % din știrile în care figurează numele Președintei au fost formulate așa încît să contribuie la imaginea sa pozitivă. Chiar în titlul știrilor sînt utilizate fraze manipulatorii precum:

”Șefa ANI luată la întrebări de Maia Sandu” https://tv8.md/2021/01/06/sefa-ani-luata-la-intrebari-de-maia-sandu-oamenii-cer-ca-institutia-sa-efectueze-rapid-verificarea-averilor/ ;

”Schemele prin care unii diplomați fac bani, trebuie să dispară” https://tv8.md/2021/01/15/maia-sandu-catre-diplomati-schemele-prin-care-unii-fac-bani-trebuie-sa-dispara/

”După ce și-a început mandatul de Președinte Maia Sandu a fost întîmpinată cu aplauze”https://tv8.md/2020/12/24/foto-live-video-maia-sandu-si-a-inceput-mandatul-de-presedinta-a-republicii-moldova/

Formularea în stil pozitiv are ca scop menținerea imaginii liderului așteptat de popor, care și-a început activitatea „cu dreptul”.

Deși nici o informație furnizată de acest post de televiziune nu are o conotație negativă, sau altfel spus nu aruncă nici o umbră asupra imaginei șefei statului, totuți în spațiul public au apărut mai multe suspiciuni în privința integrității persoanelor numite în diferite funcții la preșidenție ( A. Spînu-Secretar general, Consilierii: V. Negruța, L. Nicolaescu-Onofrei, A. Nemerenco, O. Stamate, A. Revenco).

Chiar dacă mai multe surse media au prezentat dovezi în acest sens, TV 8  s-a limitat în a enunța numele acestor persoane și a descrie informații sumare despre acestea. https://tv8.md/2021/01/20/video-sase-din-cei-noua-consilieri-care-fac-parte-din-echipa-maiei-sandu-si-au-publicat-averile/.

TV 8 nu a comentat ezitarea șefei statului de a numi prim-ministru, de a renunța la clădirile prezidențiale, de a reduce bugetul instituției precum și alte promisiuni făcute de ea în campania electorală.

Astfel , într-o manieră de manipulare, știrile negative despre Maia Sandu sînt transformate în știri neutre.

Situația este diametral opusă în cazul lui Igor Dodon, 42 % din informațiile prezentate despre acesta au o conotație negativă:

”A revenit cu emisiunea și amenințările” https://tv8.md/2021/01/22/a-revenit-cu-emisiunea-si-amenintarile-igor-dodon-anunta-proteste-masive-dupa-ce-cc-a-declarat-neconstitutionala-legea-care-ii-conferea-statut-special-limbii-ruse/ ;

”Igor Dodon atacă agricultorii” https://tv8.md/2020/12/30/video-igor-dodon-ataca-agricultorii-care-au-protestat-saptamani-intregi-a-fost-o-actiune-politica/

”Dodon amenință că va scoate oamenii în stradă” https://tv8.md/2021/01/18/dodon-ameninta-ca-va-scoate-oamenii-in-strada-daca-sandu-va-abuza-de-curtea-constitutionala/. Adică Igor Dodon „amenință”, iar Maia Sandu cu foarte puțin timp în urmă, nu făcea decît „cheme” Președinta aleasă a chemat oamenii la protest https://tv8.md/2020/12/03/video-presedinta-aleasa-maia-sandu-a-chemat-oamenii-duminica-la-protest/