Mai mulți experți străini din domeniu au abordat cele mai actuale preocupări ale sectorului la nivel global în cadrul celei de-a IV-a ediții a conferinței „Moldova in Fashion”, desfășurate la Chișinău, transmite EVENIMENTUL.

Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții: „Moda este o parte indispensabilă a vieții noastre și în loc să dezbatem dacă alinierea la unele trenduri este ceva bun sau nu pentru cultura noastră, ar fi mult mai înțelept să analizăm cifrele și să vedem impactul sectorului asupra dezvoltării economice. 20% din volumul exporturilor moldovenești revine industriei ușoare, iar 86% din mărfurile exportate ajung în UE: Italia, Germania, Franța, Belgia, Marea Britanie, Polonia, Grecia, etc. Și asta datorită faptului că avem multe companii care dețin forță de muncă competitivă și care oferă brandurilor cu renume internațional produse calitative, executate la cel mai înalt nivel și livrate în cel mai rapid timp.”

Desfășurată cu genericul „Putem modela viitorul în orice fel dorim”, conferința s-a axat pe perspectiva de dezvoltare sustenabilă a industriei fashion – a doua cea mai poluantă industrie din lume. Viziunea speakerilor cu renume mondial din Italia, Marea Britanie, Olanda, Belgia, Israel a fost împărtășită și de partenerii de dezvoltare ai Moldovei.

Anna Lyberg, Ambasadoarea Suediei la Chișinău: „Când vine vorba de cooperarea bilaterală Moldova – Suedia, avem 2 priorități: dezvoltarea economiei și mediul ambiant. Industria fashion generează astăzi 10% din emisiile de gaze cu efect de seră. Am fost plăcut surprinsă să constat că agenda evenimentului de astăzi include nu doar informație legată de moda contemporană, dar, de asemenea, subliniază necesitatea implementării inovațiilor și alinierea la trenduri legate de sustenabilitate, etică, pentru că sunt trenduri globale. Suedia este avocatul modei sustenabile, de aceea vom susține eforturile industriei ușoare din Moldova în această direcție, în dorința de a contribui la crearea produselor cu valoare adăugată și de a asigura competitivitatea acestui sector.”

Ricardo O’ Nascimento, designer fuzionist care cercetează relațiile corp-mediu, este convins că textilele inteligente ar putea fi un instrument eficient în lupta cu efectele consumerismului. Expertul este este de părere că designerii moldoveni au nu doar potențialul de a folosi, dar și de a pune umărul la inventarea unor stofe reciclabile, accesând mai multe platforme educaționale online, cum ar fi Fabricademy, GreenLab sau Wearsustain.

În premieră, Conferința „Moldova in Fashion” a avut loc sub egida „Moldova Business Week” – cel mai important eveniment de business din țară – pentru a sublinia impactul semnificativ pe care îl are industria modei în dezvoltarea economiei țării.

Conferința a fost organizată de Centrul de Excelență în Design și Tehnologii „ZIPhouse”, Universitatea Tehnică din Moldova, în parteneriat cu Asociația Patronală a Industriei Ușoare (APIUS) și cu suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Guvernul Suediei și UK Aid.