Guvernul autoproclamatei RMN „intenţionează să reacţioneze prompt şi dur la războiul economic declarat Transnistriei”. Potrivit agenţiei „INFOTAG”, despre aceasta a declarat în ajun preşedintele Guvernului, pavel Procudin, în legătură cu „blocarea la frontieră, de către Ucraina, a 40 de vagoane cu carburanţi din Belarus pentru Transnistria”.

În opinia sa, decizia conducerii căilor ferate din Ucraina şi Moldova de a exclude staţiile „Kuciurgan-export” şi „Slobodka-export” din schema de livrare a mărfurilor în regiune este „motivată politică, încalcă grosolan prevederile procesului de negocieri şi este o încercare de a subordona total importul feroviar şi de a-l transfera sub jurisdicţia RM”.

„Asemenea măsuri sunt element al războiului economic desfăşurat împotriva Transnistriei, în care obiect al atacului sunt securitatea economică a statului şi bunăstarea cetăţenilor săi. Acestea sunt metode medievale, care nu corespund canoanelor dialogului civilizat. În legătură cu aceasta este imposibilă livrarea în Transnistria a unor categorii de mărfuri social importante, a carburanţilor, ceea ce poate duce la criză petrolieră în următoarele săptămâni. Importul altor categorii de produse este complicat în legătură cu necesitatea perfectării vamale nejustificate la organele din RM, majorarea tarifelor şi starea nesatisfăcătoare a materialului rulant al acesteia”, consideră Procudin.

Potrivit spuselor sale, în asemenea condiţii Transnistria „va fi nevoită să ia măsuri adecvate de influenţare a situaţiei pentru a readuce colegii ucraineni şi moldoveni în albia negocierilor”.

„Limba şantajului şi ameninţărilor este străină pentru noi. Voi ordona structurilor de profil în timpul apropiat să ia măsuri de ordin vamal, de reglementare tarifară şi netarifară, să înăsprească cerinţele pentru siguranţa locomotivelor din Ucraina şi Moldova. Este studiată posibilitatea majorării suplimentare a taxelor la „tranzitul românesc”, precum şi implementarea controlului vamal suplimentar, prevăzut de legislaţia Transnistriei, pentru tranzitarea mărfurilor prin teritoriul republicii”, a informat şeful Cabinetului de miniştri.

El a numit „o cale de impas încercările de a îmbunătăţi propria situaţie prin prejudicierea intereselor părţii transnistrene”.

Procudin a promis că deja în zilele apropiate „partenerii vor resimţi „nocivitatea” unor asemenea metode medievale de comunicare”.

„Noi locuim într-o lume civilizată, unde sunt posibile negocieri. Noi suntem deschişi pentru dialog. Dar când suntem atacaţi, noi ne vom apăra”, a subliniat el.

Situaţia din sectorul feroviar a devenit obiectul unei şedinţe extraordinare a comisiei Sovietului Suprem pentru politică externă şi relaţii internaţionale.

La aceasta ministrul interimar al Afacerilor Externe, Vitali Ignatiev, a informat că „începând cu luna iunie 2015 autorităţile moldoveneşti au întreprins acţiuni de lichidare a sistemului funcţional de livrare a mărfurilor de import în Transnistria, aspirând să ia sub control toate operaţiunile de import/export efectuate de agenţii economici transnistreni şi să perceapă pentru aceasta bani la bugetul moldovenesc”.

Ulterior, şedinţa a continuat în regim închis. La finele acesteia, vicepreşedintele comisiei, Victor Guzun, a spus jurnaliştilor că „răspunsurile reprezentanţilor Ministerului de Externe la întrebările adresate nu au mulţumit deputaţii”.

„În situaţia actuală există riscuri pentru statalitatea noastră. Este extrem de important de a coordona acţiunilor nu doar ale organelor de putere, dar şi ale organizaţiilor obşteşti, pentru elaborarea unui plan de acţiuni de soluţionare a situaţiei. Este regretabil că nu s-au făcut evaluări preliminare, o prognoză a evoluţiei situaţiei în plan negativ. În opinia noastră, acţiunile ministerului de Externe sunt întârziate. În legătură cu aceasta, aşteptăm de la MAE propuneri operative pentru soluţionarea comună a problemei acute pentru republică”, a spus el.

„INFOTAG” precizează: În anul 2004 autorităţile Transnistriei au declarat că bunurile, căile şi materialul rulant al întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei” (CFM), aflate pe teritoriul regiunii sunt „proprietate a RMN”, creând în baza acestora întreprinderea „CFT”. După aceasta Moldova a fost nevoită să suspende circulaţia feroviară prin regiune, neavând posibilitate de a o controla.

Circulaţia a fost restabilită abia în anul 2006, cu condiţia perfectării vamale în RM, însă, până în prezent regula dată se aplica doar faţă de exportul din Transnistria. din anul 2016 Moldova tinde, în conformitate cu angajamentele faţă de UE, să controleze şi importul, excluzând din schema de circulaţie a mărfurilor două staţii de la segmentul transnistrean al frontierei cu Ucraina, care nu sunt sub controlul său.