IMG_1388De astăzi, agricultorii din Republica Moldova pot exporta cereale pe cale navală. Primele 2 barje cu capacitatea a câte 700 de tone au  plecat azi pe râul Prut spre porturile Reni și Constanța, de unde cerealele vor fi transbordate direct pe nave maritime şi transportate mai departe spre destinaţiile finale.
 Potrivit ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, lansarea exportului pe cale navală este o alternativă mult mai ieftină pentru agricultori, care în anii precedenți se confruntau cu un deficit de vagoane marfare precum și camioane auto pentru exportul cerealelor pe cale terestră. Ministrul a făcut această declarație cu ocazia unei vizite de lucru la Cîşliţa Prut, unde a fost instalat un utilaj specializat pentru efectuată operațiunii de încărcare cu cereale a barjelor.
 „Producătorii agricoli au apreciat beneficiile  modalităţi de transportare de alternativă, deschisă odată cu redarea navigabilităţii râului Prut. La momentul actual,  Portul Fluvial Ungheni a recepționat deja solicitări pentru transportarea a cca 200 de mii tone de cereale. Planificăm să exportăm pe râu în acest an cel puţin 300 de mii de tone”, a declarat Vasile Botnari.
 Ministrul a adăugat că prin deschiderea acestor noi căi de export, producătorii și exportatorii de cereale din Republica Moldova au obținut o modalitate de transport sigură și avantajoasă economic, care deschide noi oportunități de diversificare a pieței de  desfacere. „Cerealele vor fi transbordate din barje direct pe nave maritime. Din septembrie, această operaţiune va putea fi efectuată la mila 71 pe Dunăre, la o distanță de doar 15 km de la Cîșlița-Prut. Aceasta va permite exportul grânelor în mai multe țări pe cale maritimă”, a precizat Vasile Botnari.
Deschiderea exportului de cereale pe cale navală a devenit posibilă odată cu redarea navigabilităţii râului Prut, începând cu anul 2013. Potrivit estimărilor, transportarea cerealelor pe cale navală este de aproximativ 4-5 ori mai ieftină decât pe cea terestră.